Kundvagnen är tom

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Att välja webbhotell


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

En hemsida är egentligen ett antal filer som ligger i hårddisken på en webbserver. En webbserver är en kraftfull dator som är konstant uppkopplad mot Internet och Internet är det som binder ihop alla servrar och låter dem kommunicera med varandra.

När du besöker en hemsida skickar din dator ett meddelande till en server om att du vill ha tillgång till den aktuella hemsidans filer så att de kan visas på din skärm. En server är alltså en mycket kraftfull dator + mjukvara med skydd för krascher och hackare (nåja).

Men för att ha en hemsida behöver du inte ha en egen server som håller informationen där. Servrar är dyra och knepiga att sköta. Det är därför de flesta hyr utrymme av ett webbhotell som lagrar information du skickar dit och gör informationen tillgänglig för dem som knappar in din webbadress i adressfältet.

Ju fler besökare dina sidor har desto större och mer kraftfull serverplats behöver du ha. Den behöver vara snabbare och starkare med ökat antal besökare. Enkelt, inte sant. Men det är rörigt att välja webbhotell eftersom det finns så många. Det finns billiga som är bra och dåliga som är dyra men oftast är det så att du får vad du betalar för - som alltid.

Betala för webbhotell - snåla inte
Det finns flera företag som ger dig en plats på en server helt gratis. Det låter väl bra? Ja, om du går i högstadiet och använder hemsidan för att skriva roliga saker som händer med din favoritsport curling. Det du får som är gratis är mycket grundläggande och är gjort för personer med just privata hemsidor. Du får bara lägga in standardsaker inom deras ramar för hemsidan och utrymmet är begränsat, liksom bandbredden. Dessutom ingår det oftast i överenskommelsen att reklam för företaget ska finnas på din hemsida, vilket jag tycker är en dödssynd för ett seriöst företag. Att använda sig av gratis webbhotell visar vad man har för attityd till sina kunder. Tänk efter själv vem du vill handla av - Den som tydligt visar en satsning och har en hemsida som är professionellt gjord eller en sjaskig gratis hemsida med reklam och förslag på länkutbyten överallt? Dum fråga, men den måste ställas.

Gratis kan också betyda att din hemsida inte fungerar så som du vill att den ska fungera. Den kanske stänger ner ibland utan att du får besked om det. Akta dig. Om du ser ett erbjudande om ett sanslöst billigt webbhotell - hör med deras nuvarande kunder om kvaliteten på servern. Om du är osäker - undvik dem.

Att välja webbhotell
Det finns massor av webbhotell med olika specialiteter och inriktningar. Din värd kan vara samma som du använder för att ta dig ut på nätet och surfa själv men det behöver inte vara det. Du kan ha din hemsida placerad på ett hotell varsomhelst i världen men det är naturligtvis fördelar med att ha tjänsten i Sverige hos ett större företag som har säkra tjänster du kan lita på. Välj någon av de stora är mitt råd så där mer generellt. Du har inte råd att finnas på ett webbhotell som stänger servern av obegripliga skäl lite när de vill eller känner för det.

Jag har varit med om alla varianter när jag lagt sidor hos småhotell. De svarar inte på förfrågningar men skickar ständigt ut nya erbjudanden om saker att köpa. De finns där men bara av ett skäl - att kränga mer utrymme. Men alla är naturligtvis inte så här. En liten operatör kan ha god service och tillräcklig kapacitet för ditt företag. Det viktiga är att du är säker på det innan du tecknar ett avtal.

En stor operatör kan ha problem också. De kanske växer fortare än de hinner med att bygga ut. Eller så har de den vanliga sjukan hos stora företag - opersonlig service eller att de helt enkelt ignorerar dig för att du är en för liten kund. Det hände mig med Telia för inte så länge sedan.

Så här gick det till:
En dag när min webbdesigner skulle uppdatera sidorna kom han inte in med lösenordet. Det visade sig att Telia hade bytt lösenord och inte skickat något nytt. Efter många telefonsamtal under flera veckors tid gav jag upp. Men problemet fanns kvar. Vi kunde inte komma in på sidorna och göra de vanliga uppdateringarna. Jag skrev ett öppet brev till Marianne Nivert om hur de ser på småföretagare som kunder. Brevet publicerades på www.dagenshandel.net.

22 minuter efter att brevet publicerats ringde det från Telia. Problemet var löst samma eftermiddag. Vad har vi i vågskålen? Små företag som kan ha dålig kapacitet men bra service mot stora företag med bra kapacitet men med dålig service. Vad ska man välja?

Mitt tips för att skaffa ett bra webbhotell är enkelt: Fråga dina kunder och leverantörer vad de använder och använd samma hotell som de som är nöjdast använder.

Kolla upp webbhotellet så här:
1. Ring supporten och hör om de svarar. Testa gärna att ringa några gånger på olika tider. och se hur lång tid det tar innan de svarar.
2. Ring andra funktioner och se om de svarar.
3. Om de inte har telefonsupport - skicka e-post och se hur svarstiderna är.
4. Vilken är avtalstiden - kort är bra.
5. Vilka verkar de rikta sig till - passar ditt företag in i bilden - nu och i framtiden.

Och när du gjort det, ring dem och ställ frågor:
· Vilka tjänster har de? Fråga om de kan förse dig med webbstatistik och hjälp med betalningslösningar för säkra SSL-krypterade transaktioner (om du behöver det nu eller framöver).
· Vad ingår och vad ingår inte i supporten?
· Gör de dagliga backuper - så att dina sidor inte försvinner vid en eventuell krasch och har de rutiner för att få tillbaka informationen igen?
· Finns det reservkraftsaggregat om det blir strömavbrott?
· Har de minst två olika uppkopplingar (redundans) ifall en går ner.
· Har de dygnetruntservice (Om du behöver det)
· Vad får du med i paketet? (e-postadresser - hur många? Utrymme - hur mycket?) Försök generellt att kräva så mycket standardutrymme som möjligt från början så att du inte blir tilläggsdebiterad. En del operatörer älskar att tilläggsdebitera för lite mer utrymme.
· Vad kostar det att uppgradera senare?
· En del webbhotell vill ha betalt för förändringar du gör på hemsidan. Du ska kräva full access när du vill och hur mycket du vill.
· Går det att föra ett samtal med dem eller använder de uttryck som du inte förstår? Får du tillfredsställande svar på dina frågor?
· Hur gör de med egna uppdateringar, underhåll och backuper? Stänger de ner din hemsida då?
· Vilken typ av säkerhet har de?
· Om de lovar saker - vad händer om löften inte infrias? Fråga hur du kommer att kompenseras om det de lovar inte håller?
· Referenser är viktiga. Se till att få ringa deras nuvarande kunder och hör hur tjänsten fungerar. Fråga om det händer att servern ligger nere ibland. Fråga hur personalen är att jobba med. Är de kunniga och svarar de i telefonen? Om du har erfarenheter av små bra leverantörer så hör gärna av dig till mig om det så kommer jag att rekommendera dem på hemsidan. Jag är ambivalent i det här som du märker. Dels så vill jag puffa för småföretagande men när det gäller din hemsida så är det alldeles för viktigt att den finns tillgänglig och fungerar för att jag ska kunna säga annat. Att Internetoperatörer har problem med sina servrar ska inte bli ett problem för dig.

Hur mycket utrymme ska du ha?
En enkel hemsida med runt 20 sidor klarar sig med ett utrymme på 5 megabyte
För en större satsning bör du ha minst 30 megabyte som ingår i det du köper. Din hemsida kanske inte är så stor från början men du kan vara ganska säker på att den snart växer

Vad kostar det?
Att lägga en hemsida på hotell kostar olika för olika företag och naturligtvis beroende på hur stort utrymme du hyr. Allt mellan 200-500 i månaden är rimligt för ett utrymme på 5 mb. Det går att få billigare, men var mer intresserad av vad de kan och hur tillförlitliga de känns än några hundralappar hit eller dit.

Varningssignaler att agera på
Om du bokat utrymme på ett webbhotell och du råkar ut för att kunder inte kan nå din hemsida har du fått ett problem. Om du märker att det tar lång tid att få tag i supporten, har du också ett problem som stör din strategi med hemsidan. Det finns bara en lösning: Säg upp ditt abonnemang och gå vidare till ett annat hotell. Har de dålig service så är det ett problem du inte kan lösa. Samma sak med kapacitet och sidor som ligger nere. Byt så fort du kan.

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




  Internet.nu är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@internet.nu | Sitemap